Filosoferande Soldat

Sitter med en halv fralla hängandes ur munnen och väntar på att världens finaste sol ska sjunka såpass lågt att ljuset blir sådär fint och mjukt. Under tiden sitter jag här på landet och filosoferar. Man filosoferar alldeles för lite. Det är lite mysigt att filosofera. Måste säga det igen. Filosofera. Filosofera. Det till och med låter gosigt. Filosofera.
Tyvärr kommer jag inte fram till något vettigt.

I Lärartommyämnena har vi hamnat i krig.
Vi sitter som vanligt i grupper om cirka fem. Vi sitter spända, näranära, lyssnar på Tommy som med låg röst berättar om vår uppgift. Vi kan komma att bli utslängda av lärare, säger han. Inte få lov att komma in i deras klassrum. Vi kan få nej de kan bli arga de kan bli sårade för vi kommer undersöka dem. Vi kommer sitta längst bak med pennor och papper och bedöma deras arbete.
Jag börjar bli nervös. Det börjar bli på riktigt. Vi börjar på riktigt använda oss av våra surt förvärvade kunskaper. Vi är samhällsvetenskapliga soldater. Vi undersöker förekomsten av olika former av formell och substantiell demokrati, undersöker val-, deltagar- och deliberativ demokrati i olika situationer, och i slutet av vår mindre roman till vetenskaplig slutrapport ska vi rapportera in vårt resultat till högsta ort: rektorerna. Kasta ner ett hundratal sidor på deras skrivbord och med stenhårda miner göra honnör och vråla sir yes sir. I vårt resultat kommer vi inte upptäcka varken mer eller mindre än om skolan utför sitt arbete eller ej, om de följer läroplanen eller ej. Det vi gör gör skillnad. Det vi gör betyder nåt. Äntligen. Fucking äntligen.
Vi är samhällsvetenskapliga soldater.
I övrigt är mitt liv lika bedövande trist som vanligt.
Ikväll vankas film, Salt&Blandat, världsomvälvande semifreddo och den där sömnen som bara läker.
Det är okej att livet är lite tråkigt ibland.

Min Syster Och Jag. Hette teet. Som jag och syster yster drack i Haga.


Dagens lilla glädje-grej: att driva omkring nere i hamnen med kameran och känna solen värma benen genom jeansen.
Sweet dreams <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0