Går Inte

När jag var liten sprang vi överallt. Hem, till skolan, till varandra, till affären, till spårvagnen. Vet inte riktigt varför. Kanske för att det gick för långsamt att gå. Men nån gång under tonåren så slutade vi springa, inte för att vi blev mindre stressade; tvärtom. Vi bara gick snabbt istället. Kanske för att det var lite coolare, eller nåt.

Igår kväll (inatt) fuckade kommunaltrafiken upp sig och det slutade med att jag fick gå ett par kilometer hem. Jag gick av vagnen och frös. Vickade på tårna och körde ner händerna i fickorna. Började gå. Snabbt. Så dök det upp en tanke som viftade med armarna och sa höj pulsen, få upp värmen. Jag funderade. Tänkte att jag går ju redan snabbt. Hur får jag upp pulsen mer?
Spring.
Så jag tog ett fast grepp om väskan och drog ner mössan över öronen. Och sprang. Först för att få upp värmen. Sen för att se om jag fortfarande kunde. Sen för att jag bara ville. Så jag sträckte ut mig i full fart, fick snöflingor i ögonen, knäna gnällde i protest, någon stack en kniv i ena lungan med vartannat andetag. Men det var värt det. Kutade genom snötäckta gator klockan två på natten, bara för att jag ville.
Perfekt avslutning på en perfekt kväll, tillbringad på Café Berlin och i Marcus soffa med honom och Rochelle. (Förutom att sitta tysta, lyssna på gitarrmusik eller småprata så såg vi även The Fall, vilken mycket väl kan ha varit en av de bästa filmerna på väldigT länge. Vacker på alla sätt. Rekommenderas.)

Idag tror jag inte att jag ska göra något mycket mer spännande än att försöka plugga. Första gången på ungefär en månad. Lite rädd, nästan. Men ikväll vankas tjejmiddag hos Petra och mycket bättre än så blir det inte.

then we dance, till our feet go tired and numb,
then we sing
till we go dumb, then again
we've never been too smart




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0