Kommer Att

Lördagkväll. Ingen fest, ingen dans, ingen tjejmiddag eller grillfest. Bara håret uppsatt i liten töntig tofs och sorl från undervåningen där päronen har förfest innan de ska vidare. Koop – Come To Me i högtalarna som överröstar gubbrocken som försöker ta sig upp genom golvbrädorna. Silverring med turkos i som sitter lite löst på fingret och sjukt jävla askallt golv genom tightsen. Väntar på Hannah som ska komma hit om en stund. Måste käka innan dess men har ingen som helst lust eller aptit. Blir väl... pasta. Med ketchup. I bästa fall.
Som vanligt.

Jag vill lära mig att vara arg. Jag vill lära mig att vara envis och obstinat och arg. Jag vill lära mig att inte vara en dörrmatta och jag vill lära mig att våga lita på att jag har rätt att vara arg när jag har det och jag vill lära mig att slå tillbaka. Jag måste lära mig.
Kvällskurs?
Utbildning på högskolan?
Intensivkurs på nåt lov?
Gör-det-själv-bok?
Internetkurs?
Hm. Känns inte så rimligt. Lär bli självinlärning. Learning By Doing.
Vill inte.
Måste.
Kommer att.
Kommer att skrika kommer att gråta kommer att vilja slå kommer att hata att älska kommer att tvinga mig att andas kommer att viska kommer att vilja krama kommer att leta styrka kommer att hitta styrka kommer att göra det bästa av vad som än händer för jag är trött på att ta skit nu. Come what may för jag kommer att och nu är det redan för sent för jag har redan börjat och jag kommer att bli starkare.
Fuck it. Ibland får man ta strider man aldrig bett om och försöka stå upp även fast knäna skakar. Ibland får man sluta ögonen och försöka älska sig själv tills man inser att man är värd det. Ibland är det bara att andas djupt och kötta på.


Dagens lilla glädje-grej: att en gammal man kommer fram till mig efter att jag fotat en husvägg och börjar prata fotografi med ord som mumlas fram genom ett stort, yvigt skägg.
Sweet dreams <3

Kommentarer
Postat av: M

Lovad vare vreden

den bleka tysta vreden

som skälver likt en för hårt spänd båge

och den eldfängda vreden

som ropar med skallande röst

och den mörka avgrundsdjupa vreden

som ekar i åskans varnande klocka

Lovad vare vreden

som med sin lie av ljus

väcker den liknöjde

och med sin eld

förmörkar falskspelarens leende -

vreden som avslöjar

den skrytsamt givande

som den girigt tagande



Förbannad vare vreden

som talar med hatets tunga

endast för att utbreda mera hat

Fly denna falska vrede

som du flyr en giftig orm

Men fly ej vreden

som av vrede berusad

snubblar över sina ord

låna den

tålamodets runda öra

Och din egen innestängda vrede

som vrider sig som en korkskruv

i ditt hjärta

eller snurrar som ett innestängt bi i din hand:

släpp den fri

dela med dig

av vredens frukter



Lovad vare vreden

som med sitt gnistrande tal

skärper och stegrar

kommer ondskan att fly

såsom skuggan flyr ljuset

Lovad vare vreden

som kämpar för

mera liv åt livet

mera kärlek åt kärleken

mera rättvisa åt det rätta



Maria Wine

2010-10-17 @ 22:17:05
Postat av: emma

så vackert.

2010-10-18 @ 12:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0