Vanans makt och sömnbrist

Hej, jag heter Lisa och jag är ett vanedjur. Om mina vanor rubbas rubbas också min balans för hela dagen.
Som idag: jag vaknade innan klockan hade ringt och var övertygad om att det var helg. Alarmet ringde precis när jag somnat om, så jag vaknade arg. Och sen var syster vaken samtidigt för första gången på jag vet inte hur länge vilket gjorde mig förvirrad, och när vagnen kom var det en annan modell än det brukar vara och det gjorde mig nervös. Sen var jag sjukt trött när jag damp ner på bussen efter att ha kryssat fram genom ett avgas- och överfullt Brunnsparken och jag var irriterad och ville vara ifred med Red Hot Chili Peppers i iPoden och lyssna på Fleas basgångar men då kommer en irriterande jävla människa och vill prata med mig. Jag höll på att lappa till honom på stället. Jag behöver den tiden på morgonen att vara ifred och halvsova lutad mot fönstret. Samtidigt tycker jag synd om killen, han ville ju bara vara trevlig och så sitter jag som en sammanbiten isbit och blänger. Stackare. Men jag behöver verkligen sitta isolerad en stund på morgonen, det är lite som meditation för mig.
Fast lite stört är det, kanske. Att skärma av sig så totalt från världen, att faktiskt behöva det, vad ska det betyda egentligen? Lite som att förtränga verkligheten och sitta i ett hörn som en eremit, är det verkligen sunt?
Kanske, kanske inte. Kanske är det ett sätt att nollställa huvudet inför dagen, kanske är det ett skevt uttryck för nån sorts verklighetsdistansering. Jag har ingen aning. Men jag blir helt i obalans och irriterad och sur om jag inte får göra det, så för min omgivning och alla inblandade är det nog bäst att bara låta mig vara på morgonen. Knas, jag vet. Men uppenbarligen ganska nödvändigt.
Och nu är det helg. Helgade, ack så efterlängtade helg. Ledighet, sömn och goa människor. Kanske lite plugg, men det pratar vi inte om så kanske det försvinner av sig självt. Hoppas kan man ju, i alla fall.

Idag känns världen så jävla skev. Alla ser på sig själva och allt annat på helt vrickade sätt och jag förstår ingenting. Jag är helt slut på alla sätt och vis och allting snurrar och det enda som håller mig nere på jorden är Regina Spektor: http://www.youtube.com/watch?v=MMEpaVL_WsU&playnext_from=TL&videos=j2mmaOZqOas. Jag vill stänga dörren om mig och sitta i mitt vita plågsamt ljusa rum med fönsterväggar och bara inte existera en stund. Men världen finns kvar när man blundar och allt man flyr ifrån hinner ikapp en hur man än gör. Och det finns inget annat sätt att leva livet än att bara fucking leva, så skål för livet och alla smällar man får ta, det är värt det ändå.


Dagens lilla glädje-grej: att känna sig ascool och rebellisk och lite busig, och sitta och redigera html-koder istället för att läsa historia.
Sweet dreams <3

Kommentarer
Postat av: Miranda

sämsta dagen på länge alltså. men den lider mot sitt slut nu, och det är gött som tusan. ny chans till en grym dag imorgon!

2010-04-23 @ 21:42:06
URL: http://enpratstund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0